Początków blogowania trzeba szukać w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to w globalnej sieci zaczęły pojawiać się pierwsze prywatne strony, których autorzy prowadzili wirtualne, dostępne dla każdego pamiętniki. Z czasem zaczęły pojawiać się także pierwsze platformy umożliwiające założenie bloga internetowego osobom bez wiedzy technicznej – wystarczyło się zarejestrować, a następnie za pomocą prostego konfiguratora wybrać najbardziej pasujący do tematyki naszej strony szablon.
Powstanie tego typu platform sprawiło, że blogowanie zdobyło wielką popularność – zarówno w naszym kraju, jak i oprócz jego granicami.
Coraz większa ilość blogerów przyczyniła się do dynamicznego rozwoju tego zjawiska, czego rezultatem okazało się zwiększenie różnorodności tematyki dostępnych w polskiej sieci blogów. Blogi powoli przestawały być internetowymi pamiętnikami „zwykłych” ludzi, a stawały się miejscem, w którym o swoim życiu opowiadali między innymi sportowcy, artyści czy naukowcy i jako takie zaczęły być cytowane przez kolejne media.
Kolejnym krokiem naprzód w rozwoju blogosfery było pojawienie się blogerów profesjonalnych. Pisanie bloga było dla nich sposobem na to, ażeby własną pasją, wiedzą i doświadczeniem podzielić się z nieraz tysiącami czytelników śledzących ich blogi. Takie strony istniej do dziś, poruszając masę różnych tematów – od podróży, przez rękodzieło, a kończąc na sporcie, gotowanie albo samochodach. Blogerom specjalizującym się w jednej dokładnie określonej kategorii zawdzięczamy również pojawienie się w biznesie reklamodawców, którzy w pełni zmienili oblicze tego zjawiska.
Dzięki różnorodnym możliwościom współpracy z różnymi firmami, dla najlepszych osób prowadzących takie gazety, blogowanie stało się perfekcyjnym sposobem na zarabianie pieniędzy. Źródłem uposażeń może być w głównej mierze publikowanie artykułów sponsorowanych, lokowanie rozmaitych produktów w publikowanych przez siebie notkach lub reprezentowanie marki przez dłuższy czas. Sposobności jest faktycznie wiele i nikogo już nie dziwi fakt, że blogowanie dla wielu stało się pełnoprawnym zajęciem.
Rozwój blogosfery ułatwiają także social media, do których przeniosło się dziś wielu blogerów. Jest to tym bardziej intuicyjne, że największy serwis społecznościowy świata – Facebook – od lat udostępnia mnóstwo opcji dedykowanych właśnie blogerom i sprawiających, że wielu przypadkach zbędne staje się posiadanie własnej domeny – w głównej mierze funkcję publikowania notatek. Pisanie bloga dało również początek innemu popularnemu trendowi – vlogowaniu. Po tym terminem kryją się videoblogi, czyli gazety w formie filmów publikowanych zazwyczaj na platformie YouTube.